Zelfgemaakte pindakaas koekjes

Pindakaas koekjes, daar kan je gewoon niet fout mee gaan. Behalve als je een noten allergie hebt natuurlijk. Gelukkig heb ik dat niet en kan ik dus gewoon genieten van deze koekjes. De zondag is in de afgelopen jaren ontwikkelt naar een ik-bak-of-kook dag. En dan niet met een kookboek als leidraad, maar gewoon zelf, met mijn eigen ideeën en restjes die ik in de keukenkastjes en koelkast kan vinden. Zo zijn deze pindakaas koekjes ook ontstaan. Met restjes, inspiratie en een beetje geluk.

Ingrediënten voor 18 koekjes:
200 gram pindakaas
125 gram suiker
1 ei
3 eetlepels geraspte kokos (gewoon bij AH)
1 theelepel vanille aroma
chocolade nibs (optioneel)

pindakaaskoekjes-5

1. Verwarm de oven voor op 180 graden.

2. Pak een grote kom en meng alle ingrediënten door elkaar totdat het een zacht beslag is. Voeg de chocolade nibs toe aan het beslag als je dat lekker vind.

pindakaaskoekjes-4

3. Het beslag is wat plakkerig, maar maak er kleine balletjes van. Je kan een lepel en wat water gebruiken om het proces makkelijker te maken.

pindakaaskoekjes-3

4. Leg de koekjes op voldoende afstand van elkaar verspreid over een met bakpapier beklede bakplaat.

5. Duw de balletjes deeg plat zodat er ronde koekjes ontstaan. Maak de balletjes/koekjes ongeveer 6 cm in doorsnee. 

pindakaaskoekjes-2

6. Zet de bakplaat in de oven en bak de koekjes gaar in ongeveer 12 minuten (totdat ze de juiste goudbruine kleur hebben).

7. Haal de bakplaat uit de oven en laat de koekjes of daarop afkoelen of verplaats ze (bijvoorbeeld met bakpapier en al) naar het aanrecht of een andere plaats waar ze kunnen liggen. Afkoelen is belangrijk, want als je ze te vroeg oppakt breken ze!

8. De koekjes hebben die heerlijke ‘chewy’ textuur! Enjoy! 

pindakaaskoekjes-1

Tag me op Instagram of Twitter als je deze koekjes maakt! Ik ben benieuwd naar jullie baksels!

Geef een reactie

