Ik ga offline in 2015.

Hoe komt het toch dat we ons elk jaar rond de jaarwisseling weer onderdompelen in goede voornemens? Die plannen, die wensen, die to-do lijstjes die we maken omdat we stiekem zelf ook wel weten dat sommige dingen beter kunnen. Misschien is het ‘mens eigen’, misschien zijn we hoopvol of misschien zien we het als een mooi moment om kritisch te zijn over ons leven. Wat kilo’s kwijtraken, minder drinken, stoppen met roken, meer tijd besteden aan familie of vrienden of.. Er is een heel scala aan goede voornemens waaruit je kan kiezen.

Mag ik dan nu bekennen dat ik eigenlijk nooit goede voornemens maak? Niet omdat ik perfect ben, maar omdat goede voornemens voor het nieuwe jaar de neiging hebben geen week stand te houden. Misschien is dat onderdeel van de traditie of komt het doordat we te hoge, en niet realistische, doelen stellen?offline-2Met het idee om daar verandering in te brengen geef ik dit jaar ‘de goede voornemens’ een kans. Op mijn manier. Ik ben gaan soul searchen en heb nagedacht over mijn leven en wat ik graag zou willen veranderen of bereiken in 2015. Mijn conclusie is; ik ga offline. Jawel, ik, de digitale bijna afgestudeerde multimedia design studente gaat offline.

Het klinkt wat zwart wit en misschien zelfs wel wat beangstigend, maar don’t worry. Voor mij geen anti-social media gedachten, jaar zonder internet of afgebakende tijden waarop ik online mag. Mijn gedachte is dat het leven offline gebeurd, dat ik daar ervaringen op doe en herinneringen maak. Dus ga ik in 2015 tijd nemen om offline te leven. offline-1Het succes van een ‘goed voornemen’ zit hem, denk ik, in de haalbaarheid. Offline gaan kan door de tijd te nemen om te koken, naar buiten te gaan, in het OV niet op mijn telefoon te kijken, maar een gesprek te voeren. Het kan door te kleuren in mijn nieuwe Volwassen kleurboek dat ik van mijn zus gekregen heb, of door ’s ochtends een half uur yoga te doen of op de bank een boek te lezen.

Het hoeft niet ingewikkeld te zijn, als het voor mij maar goed voelt. Het gaat om de vermindering van (digitale prikkels). Bewust de tijd nemen om regelmatig offline te leven, dat is mijn goede voornemen voor 2015. Wie weet vind ik offline wel een heleboel blog ideeën? 

Zijn jullie vaak offline? En hebben jullie een goed voornemen voor 2015?

7 gedachtes over “Ik ga offline in 2015.

  1. Karlijn zegt:

    Ik maak ook nooit goede voornemens. Ik houd er nooit zo van omdat ze inderdaad vaak niet lang stand houden maar ook omdat ik het onzinnig vind om op één specifieke datum voornemens te maken terwijl je het het hele jaar kunt doen als je het echt zou willen.
    Ik vind jouw voornemen erg mooi, ik ben er de laatste tijd ook meer mee bezig. Kan mezelf echt ergeren als ik weer online zit. X

    Like

    • CatieMcCartney zegt:

      Inderdaad, elke dag is een nieuw begin, dus elk moment is een goed moment om goede voornemens te maken. Als ze maar niet bij voornemens blijven! Haha ja, ik ook! Online zijn is een makkelijke manier om mezelf te vermaken en tijd mee te vullen, maar dat is niet altijd waardevol! Fijne jaarwisseling!

      Like

  2. ronadebruijne zegt:

    Ik leef tegenwoordig ook “offline”, wat beter bevalt dan verwacht. Geen Facebook, geen twitter, geen snapchat en bovenal geen gedoe op een smartphone. Desondanks heb ik toch nog het gevoel dat het internet het grootste gedeelte van mijn dag beheert.

    Like

    • CatieMcCartney zegt:

      Wauw! Dat is heel veel offline! Ik zou ook graag Facebook verwijderen, maar helaas gaan veel schoolzaken nog via Facebook! Vreemd is dat he! Dat je toch nog het gevoel hebt dat het je dag beheert! Wel stoer van je!

      Like

Geef een reactie

