3 Tips voor het Schrijven van een Scriptie

Ik ben geslaagd! Jawel, met een dikke acht en een heleboel complimenten heb ik mijn opleiding afgerond. Een half jaar lang ben ik bezig geweest met het schrijven van een scriptie. Voor mijn opleiding, Communicatie & Multimedia Design, bestaat een scriptie uit het beantwoorden van deelvragen en het ontwerpen van een interactief product.

Dat klinkt als veel werk en dat was het ook! Ik heb, niet alleen over het onderwerp maar ook over het werken aan zo’n groot project, zoveel geleerd deze maanden, dat ik wat van mijn advies met jullie wil delen. Of je nu een scriptie gaat schrijven of een ander werkstuk maakt; dit wil ik je meegeven.catiemccartney-scriptie-31. Werk vanuit een passie
Je hebt het niet altijd in de hand, maar kies een onderwerp, insteek of manier van werken die jou motiveert. Iets wat je prikkelt of waar je passie ligt. Dat kan het onderwerp zijn, een speciaal stagebureau, de samenwerking met mensen of misschien de manier waarop je werkt (bijvoorbeeld veel met video of fotografie). Wanneer je werkt vanuit iets wat je ligt, ben je sneller gemotiveerd om aan de slag te gaan. Bovendien is het leuker!

2. Werk vanuit een bepaalde structuur
Het begin is altijd moeilijk, daarom is het belangrijk om het proces, het doel of de manier van werken voor jezelf scherp te krijgen. Werk van grof naar gedetailleerd; begin bij de hoofdvraag, de deelvragen, de kopjes, de bronnen die je nodig hebt, de onderzoeken die je wilt uitvoeren. Dit werkt ook voor het schrijven van de tekst. Bedenk eerst de kopjes die je in een hoofdstuk wilt hebben, dan de steekwoorden die daar bij passen en maak van die steekwoorden stukken tekst.catiemccartney-scriptie-13. Ga op pad
Tijdens het schrijven van een scriptie kan het heel makkelijk zijn om ‘op je eigen eilandje te gaan zitten’, om als een kluizenaar te werk te gaan. Ga daarom op pad, vertel anderen waar je mee bezig bent, zoek mensen of bedrijven op om mee samen te werken. Dit zal het niet alleen leuker maken, maar ook verfrissende ideeën of nieuwe perspectieven opleveren.catiemccartney-scriptie-2Een scriptie, werkstuk of afstudeeropdracht kan veel werk zijn, maar als je steeds weer een klein stukje doet worden al die kleine stukken uiteindelijk één groot product!

Wat is jouw advies aan anderen voor het maken van een verslag/scriptie?

6 gedachtes over “3 Tips voor het Schrijven van een Scriptie

  1. copycaressa zegt:

    Ten eerste: gefeliciteerd! Ik ben in 2012 afgestudeerd (Bedrijfscommunicatie) en werk nu als freelance tekstschrijver. Structuur is inderdaad de belangrijkste tip, zeker bij grote documenten. Wat ik ook heel belangrijk vind: doe eerst onderzoek voordat je je structuur uitwerkt. Dat doe ik ook met teksten. Door je in te lezen kom je soms zulke interessante dingen tegen die je kunt gebruiken, en het is zonde als je je bestaande tekst/structuur dan helemaal om moet gooien. Werken in de bieb helpt daarom goed voor mij.

    Like

Geef een reactie

