Catie’s Bookshelf #3 | PAAZ – Myrthe van der Meer

Onlangs lazen jullie dat ik meer tijd offline wil doorbrengen. Een goed voornemen dat tot nu toe nog niet verbroken is! Een van de manieren waarop ik graag mijn tijd offline doorbreng is door te lezen. Afgelopen maand las ik het boek PAAZ dat geschreven is door Myrthe van der Meer.

Samenvatting
PAAZ; Psychiatrische Afdeling Algemeen Ziekenhuis. Dat is de afdeling waar de 26 jarige Emma met spoed wordt opgenomen nadat ze met verschijnselen van overspannen zijn bij de huisarts terecht komt. De intelligente en humoristische Emma vindt zelf dat ze niet ziek genoeg is om op de PAAZ te verblijven, maar daar denken de behandelaren anders over. In het boek wordt haar tijd op de Afdeling beschreven en worstelt ze niet alleen tegen suïcidale gedachten, maar ook met de gang van zaken op de PAAZ.

catiemccartnet-PAAZ-2

Wat vind ik er van?
PAAZ is één van de eerste boeken die ik heb gelezen in het genre psychiatrische roman. Dit maakt het moeilijker om het verhaal te vergelijken met soortgelijke boeken. Het boek is intrigerend maar niet spannend, humoristisch (of moet ik zeggen cynisch!) maar geen comedie, realistisch maar geen dagboek. Mijn criteria voor een goed boek is ‘of ik het uit wil lezen’. Van der Meer heeft PAAZ zó geschreven dat ik hem nauwelijks neer kon leggen, ik wilde weten hoe het verder ging, hoe het af zou lopen.

catiemccartnet-PAAZ-1

De personages zijn menselijk en dus niet sensationeel, dat maakt het misschien minder spannend, maar voor mij niet minder interessant. De context sprak me aan en ik kon me goed inleven in sommige gedachten en ervaringen van Emma of andere personages. PAAZ is een boek voor een geduldige lezer met een interesse voor psychologie/psychiatrie. Het verhaal is bijna dagboek-achtig, maar toch niet. Gedachten van Emma, losse gebeurtenissen op de PAAZ, herinneringen en de dagelijkse sleur van de patiënten wisselen elkaar af. De verhaallijn is, naar mijn mening, niet overal even sterk, maar het verveelde absoluut niet.

Normaal gesproken hou ik niet van boeken met een open einde (ik wil niet zelf het einde bedenken!), maar alhoewel PAAZ een beetje een open einde heeft kan ik er mee leven omdat er goed nieuws is! Myrthe brengt in februari een vervolg uit op PAAZ, met de naam UP. Die staat alvast op mijn verlanglijstje! 

Geef een reactie

