Catie’s Bookshelf #4 | Emily Murdoch – Als je mij vindt

Emily Murdoch publiceerde in 2013 het boek If you find me, in het Nederlands vertaald naar Als je mij vindt. Deze 236 pagina’s vallen in het genre Young Adult Literair en heeft online veel positieve recensies gekregen. In een eerdere blogpost las je al dat ik dit boek naar aanleiding van de recensie van blogger Ellis van der Miessen kocht.

catiemccartney-alsjemijvindt-2

Samenvatting
Hoofdpersonage, en tiener, Carey leeft met haar verslaafde moeder en jongere zusje in een caravan in de bossen totdat ze gevonden worden door Jeugdzorg en bij haar biologische vader terecht komen. Zowel Carey als haar zusje hebben een traumatische periode achter de rug en hebben tijd en liefde nodig om deze herinneringen te verwerken. Het nieuwe leven in de normale wereld, in een gezin, met haar vader en een nieuw stiefzusje zorgt dan ook voor veel obstakels die Carey moet overwinnen. Emily Murdoch beschrijft in Als je mij vindt de heftige en ook ontroerende tijd die Carey beleefd wanneer ze wordt gered van haar leven in de bossen.

catiemccartney-alsjemijvindt-3

Wat vind ik er van?
YA, Young Aldult, boeken kunnen twee kanten op gaan voor mij. Of ze zijn heerlijk om te lezen en geven me precies wat ik zoek als jongvolwassene, of ze zijn iets te young voor mij. Als je mij vindt is duidelijk meer gericht op een jongere doelgroep, maar is desalniettemin geen verspilling geweest om te lezen. Murdoch heeft een makkelijke schrijfstijl, maar weet je tegelijkertijd ook in het verhaal te zuigen. Ja, het plot is voor de hand liggend en misschien ietwat cliché, maar de ontwikkelingen van de personages (vooral de relatie tussen Carey en haar nieuwe stiefzus) zijn goed uitgewerkt en komen geloofwaardig over.

catiemccartney-alsjemijvindt-1

Als je leest over de onderwerpen die aan bod komen (ontvoering, mishandeling, gered worden, volwassen worden, relaties) dan is het bijna onmogelijk om niet, in welke gradatie ook, mee te leven met de personages en benieuwd te zijn naar hun ontwikkelingen. Ik moet wel eerlijk zijn en zeggen dat het me niet emotioneel heeft geraakt. En nee, dat is niet omdat ik geen gevoelens heb, maar dat is puur de schrijfstijl en het plot dat gericht is op een jongere doelgroep. Ik vond Als je mij vindt een fijne afwisseling tussen de andere boeken die ik lees en denk dat je als jonge YA lezer dit boek zeker een kans moet geven.    

Geef een reactie

