De eerste dag van de week.

catiescolumn-zondag

Zondag liep ik door de stad. Mijn stad. Op weg naar mooie straten, rustige plekken, nieuwe avonturen. Op weg om foto’s te maken van de stad die ik elke dag beter leer kennen. Het was op dat moment, toen ik tussen alle andere Rotterdammers door liep op weg naar mijn bestemming, dat ik me realiseerde hoe fijn deze zondag was. En hoe anders dan vroeger.

Toen ik jong was en bij mijn ouders op het platteland woonde waren de zondagen gevuld met relaxte routines, met spelen en spelletjes doen, met familie en wandelen op het strand. Hoe ouder ik werd hoe meer de zondag gevuld werd met huiswerk, to do lijsten en andere verplichtingen die ik af wilde hebben voordat de nieuwe week begon. Als student was de zondag een dag waar ik tegenop zag zodra het weekend begon. De dag van huiswerk, deadlines, koffer inpakken en nog één laatste nachtje in mijn eigen vertrouwde kamer voordat ik weer een week weg was. Een dag van afscheid, een dag waarop de druk en onzekerheden van de aankomende week zwaar op me drukten.

Hoe anders dan de zondagen die ik nu heb. Waar ik wakker wordt doordat het zonlicht mijn kamer in schijnt, waar ik in mijn eentje een uitgebreid ontbijt maak, een kop thee drink, met een goede playlist aan door mijn kamer dans. Op zondag voelt de stad anders, rustiger, vol met mogelijkheden en avonturen. Op zondag ligt de hele nieuwe week voor me. Verplichtingen, to do lijsten, deadlines en afspraken zijn er nog steeds, maar die zijn voor maandag. En maandag is nog zo ver weg.

Geef een reactie

