Samen zingen we zachtjes.

catiescolumn-samenzingen

Een onbewaakt moment, wanneer ik nog net wakker ben, maar slaperig in bed lig. Een herinnering drijft naar boven, opent zich in mijn geest. Een herinnering van lang geleden, van andere tijden, van onbezonnen momenten, van toen. Samen in mijn zolderkamer, met het dakraam gericht op de polder en mijn witte bed onder het schuine gedeelte. De oude berk in de achtertuin ruist, de warme zomerhitte plakt aan ons vast. Het raam staat op een kiertje en de warme avond vult mijn kamer. Ik sta op het randje van mijn bed en kijk naar buiten. Leg mijn handen tegen het glas en staar naar de donker wordende lucht.

Tijd om te gaan slapen. Tijd om de dag af te sluiten. “Wat wil je zingen?” vragen jullie. Onze stemmen, niet geheel harmonieus, maar vol warmte en liefde, vullen deze kamer, vullen dit moment. En ik denk terug. Terug aan de liefdevolle stem van mijn vader, de geruststellende klanken van mijn moeder, de geborgenheid die ik voelde op dat moment. Daar, op die zomeravond, terwijl de dag zijn einde nadert en wij al zingend met zijn drieën de dag afsluiten, maakt dit avond ritueel deel uit van het leven van alledag. Een leven, een herinnering, een moment gekoesterd in mijn geest, in het diepste van mijn hart.

Ik sta op en sla mijn warme dekbed van me af. Het raam voelt koud wanneer ik mijn handen er tegenaan leg. Ik ben hier alleen, jullie stemmen vullen deze kamer niet. De herinnering vult mijn hart met nostalgie, met verdriet om wat niet meer is en met vreugde om de herinnering die altijd zal blijven. Ik kijk naar buiten, omhoog naar de sterren, omhoog naar een donkere lucht en zing zachtjes. Ietwat onwennig klinkt mijn stem, hier in mijn kamer, met de grote ramen gericht op de wereld die voor me ligt.

4 gedachtes over “Samen zingen we zachtjes.

Geef een reactie

