Catie’s Bookshelf #5 | Tal Ben-Shahar – Kies het leven dat je wilt

Sommige boeken kunnen een enorme impact op je hebben. Zoals de Harry Potter serie dat deed in mijn tienerjaren of The Chronicles of Narnia toen ik Engelse boeken wilde gaan lezen. Dat zijn boeken die precies bieden wat jij op dat moment nodig hebt. Boeken waar je je in kan vinden, die je aan het denken zetten, waar je je door gestimuleerd en gemotiveerd voelt.

catiemccartney-kieshetleven-1

Samenvatting
Toen Tal Ben-Shahar’s boek in mijn brievenbus viel had ik nog geen idee dat het me zo zou inspireren. Van de cover moet je het niet hebben, maar titel maakte me nieuwsgierig? Op zoek naar geluk, het bereiken van je doelen, mindful door het leven gaan, je algehele mentale en fysieke welzijn verbeteren, dat is waar dit boek om draait.

Na het lezen van de inleiding ontdekte ik dat het boek opgedeeld is in een heleboel kleine hoofdstukken. Elk hoofdstuk is een paar bladzijden lang en is opgedeeld in het advies van de auteur en een voorbeeld (sommige zijn erg grappig!) waarin het onderwerp besproken wordt. Je zou het boeken prima kunnen lezen als dagboek; elke dag een hoofdstuk tot je nemen.

catiemccartney-kieshetleven-2

Wat vind ik er van?
Wanneer je behoefte hebt aan een verandering in je leven (klein of groot), motiverende teksten of iets om je aan het denken te zetten dan kan dit boek je dat geven. Ik zeg ‘kan’ omdat dit soort boeken enorm persoonlijk zijn; de één zal er van houden en de ander niet. Ik voelde me in ieder geval geraakt door de manier waarop het boek (en elk hoofdstuk) de lezer de keuze gaf rondom een bepaald onderwerp. De korte en praktische hoofdtukken waren precies wat ik nodig had. Geen zware en taaie teksten, maar ook geen zweverige gedachten. Het grappige is dat sommige hoofdstukken me weinig deden, waar anderen voor mijn gevoel veel te kort waren. Daarom zou ik je aanraden dit boek te lezen met de gedachte dat het een basis boek is. Als iets je raakt of inspireert ga er dan zelf mee verder, onderzoek het, probeer het toe te passen.

catiemccartney-kieshetleven-3

Het klinkt zo cliché als ik zeg dat een boek een grote impact op me heeft gemaakt. Wat me het meeste heeft geraakt is het onderdeel ‘bewust ervoor kiezen om te kiezen’. Tal Ben-Shahar beschrijft in zijn boek hoe sterk onze geest is en hoeveel we teweeg kunnen brengen in ons leven door een bepaalde keuze te maken. Kiezen om de kleine dingen te zien, kiezen om te lachen, kiezen om emoties toe te staan, kiezen om ‘nee’ te zeggen of juist ‘ja’, kiezen om het leven bewust(er) te leven.

Tip: lees dit boek met een markeerstift in de hand. Markeer wat je inspireert of raakt zodat je ze makkelijk terug kan vinden! 

Geef een reactie

