Zo kan je jezelf motiveren!

Je wilt wel je tentamens behalen maar toch kan je je er niet toe zetten om te leren. Gezonder eten en meer bewegen staat bovenaan je lijstje met to-do’s maar na enkele weken kan je het al niet meer volhouden. Wat je echt wilt is genieten van de kleine dingen in het leven, maar die gedachte zakt na drie drukke werkdagen al weer snel weg. Moet ik nog meer voorbeelden noemen of is dit herkenbaar?

Wat er ontbreekt in deze voorbeelden is natuurlijk motivatie. Jouw persoonlijke motivatie om door te gaan, om vol te houden, om je doel te bereiken. Persoonlijk vind ik motivatie heel interessant. Tijdens het schrijven van mijn scriptie bleek het een belangrijk onderdeel van mijn onderzoek voor zowel de doelgroep als mijzelf. Hoe kan je jezelf motiveren op momenten dat je het nodig hebt? Hieronder volgt mijn persoonlijke advies.

catiemccartney-motivatie-1

1. Maak gebruik van Social Media.
We brengen veel tijd door op social media. Of het nu gaat om Facebook, Twitter, Instagram of een andere media, we laten ons beïnvloeden door de personen en accounts die we volgen. Waarom maken we daar dan geen gebruik van? Wil je gezonder eten? Zoek accounts op met inspirerende foto’s, recepten of quotes. Wil je je studie afronden? Zoek mensen op die in jouw vakgebied kennis en inspiratie delen of misschien zelfs het werk doen wat jij op het oog hebt. Wanneer je jouw feed vult met deze accounts krijg je elke dag jouw inspiratie en motivatie nodig en wordt jouw doel gevisualiseerd.

2. Schrijf je motivatie en gevoelens op.
Soms moeten we dingen doen die we zelf niet willen; we zijn bijvoorbeeld allemaal leerplichtig tot ons zestiende levensjaar, maar niet iedereen gaat graag naar school. Voor andere dingen kiezen we zelf; we willen meer water drinken of een nieuwe taal leren. In beide situaties is het goed om te achterhalen en op te schrijven wat je motivatie (hoe klein dan ook) is en hoe je je zal voelen wanneer je je doel bereikt hebt. Wanneer je iets tegen je zin in doet, laat je dan motiveren door het positieve effect dat het op je leven zal hebben.

catiemccartney-motivatie

Bijvoorbeeld: Ik ben gemotiveerd om mijn diploma te halen zodat ik meer kans heb om aan een leuke baan te komen. Wanneer ik mijn diploma heb behaald voel ik me trots en opgelucht. Bewaar deze tekst goed en plak of bewaar hem op een plaats waar je hem steeds weer ziet. Wanneer je je niet gemotiveerd voelt kan je jezelf motiveren door je eigen woorden.

3. Denk in kleine stappen. Beloon jezelf tussendoor.
Sommige taken kunnen overweldigend zijn. Wanneer je ervoor staat dan kan je tegen de berg op kijken en ontmoedigd raken. Ook wanneer je halverwege bent is het soms moeilijk om de flow vast te houden. Verdeel je taak of doel daarom in kleine stappen. Denk bijvoorbeeld in dagen, weken, onderdelen of kilo’s. Ga bewust met deze stappen om. Schrijf ze op in je agenda, dagboek of maak ze visueel voor jezelf. Onthou dat het een proces is en dat alles stap voor stap gaat. Beloon jezelf tussendoor. Geef jezelf een schouderklop wanneer je iets behaald hebt en wees trots op elke stap. Onthoudt waarom je begonnen bent en denk terug aan wat je toen motiveerde.

catiemccartney-motivatie-2

Conclusie
Jezelf motiveren is niet altijd makkelijk, maar het kan wel. Door jezelf elke dag weer te herinneren aan je doel, je te laten inspireren en motiveren door anderen blijf je in de flow zitten. Maak voor jezelf je motivatie duidelijk en bedenk hoe je je zal voelen wanneer je je doel hebt bereikt. Gebruik die gedachte als motivatie wanneer je weerstand ervaart. Ga stap voor stap, dag voor dag aan de slag en beloon jezelf wanneer je vooruitgang boekt.

Hoe motiveer jij jezelf?

3 gedachtes over “Zo kan je jezelf motiveren!

  1. ruigeharry zegt:

    Heb de tip wel eens eerder gelezen om jezelf te belonen. Moet dan altijd lachen. Je ben dan net een hondje die een koekje krijgt :-).

    Ik merk dat het vaak goed is om iets leuks tussen de dingen door te doen. Dat zorgt ervoor dat het zware gemakkelijker te hanteren is. Dat is mijn “koekje” :-).

    Like

Geef een reactie

