Catie’s Favoriet: Headspace

Wat is mijn favoriet van deze maand?
Halverwege de maand Maart ontdekte ik via het tijdschrift Flow de applicatie Headspace. Wanneer ik me overweldigd voel door gedachten, ideeën en andere prikkels in mijn leven heb ik behoefte aan rust in mijn hoofd. Ik probeer dan afleiding te zoeken, een boek te lezen, mijn gedachten op te schrijven (vaak zijn dat de momenten dat mijn columns ontstaan!). Maar toen ik Headspace tegenkwam realiseerde ik me dat dit wel eens de oplossing kon zijn om constante rust te creëeren in mijn leven, om mijn hersenen te trainen in mindfulness.

meditatie met behulp van headspace

Wat is Headspace?
Headspace draait om meditatie. Het doel is om alle prikkels en gedachten te erkennen maar er niet op in te gaan. In een animatie wordt uitgelegd dat je aan de rand van een snelweg zit. Je ziet alle auto’s (prikkels) langskomen en bekijkt ze, maar je doet er niks mee. Je probeert ze niet te stoppen, tegen te houden, te achtervolgen of erop te focussen. Klinkt interessant?

meditatie applicatie headspace

Ik ben begonnen met het 10 dagen project. Elke dag 10 minuten meditatie. Aangeraden wordt om dit elke dag op hetzelfde moment te doen, bijvoorbeeld wanneer je net wakker bent. Je opent de applicatie, klikt op de dag die je gaat doen en gaat rustig zitten. Een kalme stem neemt je mee door die 10 minuten. Op sommige dagen wordt er ook een animatie vertoond. De applicatie geeft je ook de mogelijkheid om ‘mindful moments’ in te stellen, zodat je op verschillende momenten in de dag een berichtje krijgt ter inspiratie of om te overdenken. Zie Headspace als een personal trainer voor je geest!

meditatie applicatie headspace

Waarom is dit mijn favoriet?
Na een paar dagen merkte ik dat het makkelijker werd. Dat ik minder afgeleid was en dat ik me kon overgeven aan de rust en aan die 10 minuten meditatie. Heerlijk! Ook wanneer ik klaar was met mijn 10 minuten voelde ik kalmer, soms zelfs wat 
slaperig! Headspace is geen ingewikkeld project, maar een praktische en aangename manier om een rust moment in je dag te hebben. Als je het gratis 10 dagen project hebt afgerond kan je op de website lezen hoe je toegang krijgt tot de gehele collectie.

Wat is jouw manier om tot rust te komen?  

2 gedachtes over “Catie’s Favoriet: Headspace

Geef een reactie

