Ticket voor één persoon, alstublieft.

catiescolumn-bioscoop

Wanneer ik naar binnen loop voel ik het meteen. De starende ogen, de vragen de blikken. Misschien verbeeld ik het me, maar ik ben de vreemde eend in de bijt. Niet door het minste of geringste tegen te houden sla ik mezelf door de, laten we zeggen, ongemakkelijke sfeer heen en sluit ik aan in de rij. Tussen verliefde stelletjes, oudere echtparen en moeders met tienerdochters sta ik te wachten. Wanneer ik aan de beurt ben vertel ik je zelfverzekerd waar ik voor kom. Stilte. ‘Voor één persoon?’ vraag je beleefd. Ja.

Geen handje vasthouden, alledaagse gesprekken, geruzie over stoelen of gegiechel voor mij. Ik hoef geen popcorn te delen, niet te wachten wanneer jij naar de WC gaat. Ik laat me zakken in de zachte rode stoel op een lege rij en steek mijn hand in de popcorn. Het is onvermijdelijk dat ik op mijn eigen eilandje blijf zitten en al snel ben ik omsingeld. Dat is natuurlijk geen probleem, stiekem hoopte ik daar ook op. We wisselen een paar woorden met elkaar, waarschijnlijk omdat jij je afvraagt wat ik hier doe. In mijn eentje.

We delen de spanning, de geur van popcorn, de ergernissen over mensen die blijven praten, de schrik momenten en we pinken met z’n allen een traantje weg. Samen, maar ik alleen. Wanneer de lampen weer aan gaan en we met zijn allen de weg weer terug vinden naar de realiteit, naar de wereld die door is gegaan terwijl wij door spanning gegrepen een paar uur samen doorbrachten, voel ik me trots. Ik ben helemaal alleen naar de bioscoop geweest. En ik heb er van genoten.

5 gedachtes over “Ticket voor één persoon, alstublieft.

Geef een reactie

